KÖTELEZŐ SZERVIZDÍJ (2017) – Folynak a viták arról, hogy van-e értelme a kötelező szervizdíjnak. Ez érthető, ráadásul, egy ilyen típusú javaslat mindeddig sokkal inkább elképzelhető volt a mindenkori kormányoldalról, mint éppen a vállalkozóiról. Én magam sem egészen értettem mindennek az értelmét, életszerűségét, célját, aminek egy facebook hozzászólásomban hangot is adtam.

Aztán, Csapody Balázzsal, a Pannon Gasztronómiai Akadémia (PGA) új elnökével beszélgettem, ami után ő  elküldött egy ide vonatkozó sajtóanyagot, ami eddig vagy nem jutott el hozzám, vagy ha igen, akkor, mint afféle “hivatalos anyag”, elkerülte a figyelmem. Csapody Balázs érvelése meggyőző volt, ezért közzéteszem, hogy lássuk, hogy valójában mit is érdemes a kötelező szervizdíjról a javaslattevők szándéka szerint tudni.

A MAGYAR SZÁLLODÁK ÉS ÉTTERMEK SZÖVETSÉGÉNEK JAVASLATA A KÖTELEZŐ SZERVÍZDÍJ BEVEZETÉSÉRE

A Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége kezdeményezi a magyarországi vendéglátó üzletekben a kötelező szervízdíj bevezetését. Ezen lépés egy átfogó javaslatcsomag része, amelynek végső célja az ágazatban jelentkező alacsony keresetek, bérek növelése, s ezzel a munkaerő megtartása, az ágazat fehérítése.

Az éttermek jelentős hányada – nagyobb részt Budapesten – jelenleg is alkalmazza a szervízdíjat.

A szervízdíj felosztását a tulajdonos, üzemeltető, az ott dolgozók bevonásával, közösen határozza meg. Az üzlet belső megállapodásától függően ebből a felszolgálók mellett a konyhai, a segédszemélyzet is részesülhet, valamennyi minden olyan közvetlen érintett, akinek a munkája hozzájárul ahhoz, hogy a vendég minőségi kiszolgálást kapjon. A szervízdíj nagyban hozzájárul a keresetek növeléséhez, adózási szempontból könnyen ellenőrizhető. Ezt a tulajdonos nem tudja más célra felhasználni, profitként kivenni, javaslatunknak éppen ezért az egyik legfontosabb oka, a lépés a munkavállalók érdekeit szolgálja.

A szervízdíj mértékére az MSZÉSZ 8-15%-ot javasol. A vendéglátó egységek tulajdonosai, üzemeltetői maguk döntenek annak mértékéről az értékesítésüket befolyásoló különböző szempontok, adottságok, maga a termék, az üzlet profilja, sajátosságai alapján.

A szervízdíj kötelezővé tétele nem jelent automatikus áremelést. A vendéglátás 27%-os ÁFA-kulcsának 2017-es 18%-ra, majd 2018. január 1.-jével 5+1%-ra történő mérséklése lehetőséget teremt arra, hogy a tulajdonosok, üzemeltetők a jelentős mértékben növekvő árrés terhére számolják el a szervízdíjat. Emellett a vendégeknek természetesen megmarad a lehetőségük, hogy a kiemelkedő szolgáltatást továbbra is borravalóval jutalmazzák.

Fenti javaslat bevezetése esetén, nagyon fontos, hogy a vendégek figyelmét felhívják a fizetendő szervízdíjra, annak mértékére az étlapon, a számlán, ahogy az jelenleg is a szabályozás kötelező eleme.

A kötelező szervízdíj bevezetésének elsődleges célja a jövedelmek növelésével a minőségi személyzet megtartása, s ezzel a minőségi vendéglátás biztosítása a fogyasztók részére Magyarországon.

Budapest, 2017. május 17.”

(Megjegyzés: kiemelések tőlem.)

Kérdés

  • Ti mit gondoltok minderről?

(A sajtóanyag alapján szerkesztette: Csíki Sándor♣)