q6163287_1134835_632_dust2GEOPHAGIA – A szegénység az oka? Az éhezés? Kulturálisan szentesített ősi törzsi szokás, vagy hatékony gyógymód? A megbomlott, zavart elme kórképe, vagy adaptív viselkedés? Az új-mexikói Chimayo városkában, a Santuario Drive 15 szám alatt szerény kinézetű, hívogatóan barátságos templom áll. Az épület vörös agyaggal tapasztott, mexikói stílusú, kéttornyú. Nyáron virágok díszítik, télen hó borítja. Ez itt a zarándoklatok, a csodás gyógyulások szentélye, az 1816-ban épített „El Santuario de Chimayo”. A templom belsejében, a padlóban egy kis, kerek gödör, az „el pocito”, benne pedig a gyógyító

erejűnek tartott, mélyvörös színű, az interneten is megrendelhető „Holy Dirt” – a szent föld. A hely felvirágoztatója Roca atya, akiről „A zarándokok úgy hiszik, hogy […] éppoly idős, mint a Chimayo szentély maga.” – s, persze a föld miatt.

El Santuario de Chimayo,

El Santuario de Chimayo

 

A gyógyító erejűnek tartott "szent föld"

A gyógyító erejűnek tartott „szent föld”

 

Az új-mexikói szentély gyógyhatásúnak tartott földje korántsem számít különlegesnek a kontinensen. A guatemalai Esquipulas kétszázötven éves temploma, a „Basilica del Cristo Negro” ugyancsak híres a szent földjéről (Tierra Santa).

Esquipulas, Basilica del Cristo Negro

Esquipulas, Basilica del Cristo Negro

 

Búcsú idején a gyógyító agyagot a zarándokok apró, előzetesen sterilizált tabletták formájában vásárolhatják meg ezt a népszerű agyagféleséget, amely Közép-Amerikában számos más néven (akipula, cipula) is ismert. Bár a hívők körében elterjedt, a földevés a világnak ezen a részén sem elsősorban vallási indíttatású.

 

Fonák étvágy

A pszichiátria a mindent felcsippentő szarka latin neve, a Pica pica után, a pica szóval jelöli a hagyományosan nem ehetőnek tartott ételek (hamu, festékdarabkák, papír, fa, üveg, kő, nyers burgonya, haj, agyag, stb.) fogyasztását. A jelenség régóta ismert. A Pallas Nagylexikon (1893) az ismert viselkedést így jellemzi:

„többnyire elmebetegeknél előforduló étvágybeli fonákság, mikor a betegek olyan anyagokat falnak, melyek közönségesen nem enni valók. […] Elbutult vagy nagy fokban kábult öntudatban levő elmebetegek […] szénát, ruhadarabokat, köveket nyelnek. Némely vérszegény vagy hisztérikus, vagy végre terhes nő is mutat ilyen fonák étvágyat és hamut, meszet, sót, kávébabot eszik.”

Ebben a rendszerben a földevés a pszichiátria illetékességi körébe sorolt pica egyik altípusa, s bár ezzel a besorolással sokan egyetértenek, akadnak, akik a geophagiát elsősorban nem pszichiátriai kórképként, hanem a környezeti hatásokra adott adaptív válaszként értelmezik. A jelenség vizsgálatához érdemes történelmi forrásokat is segítségül hívni.

 

Geophagia az ókorban

Az ókori orvosi irodalom az anatómiai és élettani ismeretek világába csupán korlátozott bepillantást enged, ám a feltűnő betegségeknek körültekintő leírását adja. Kosz szigetén született Hippokratész a terhesség idején jelentkező földevésről a Kr.e. 4. században így ír:

„Ha egy várandós nő vágyat érez arra, hogy földet, vagy faszenet egyen, a gyermek ezeknek a dolgoknak hasonló jeleit fogja mutatni.”

Aulus Cornelius Celsus enciklopédista nyolc könyvből álló műve, a „De Medicina” Tiberius császár uralkodása (i.sz. 14-37) idején íródott. A bőrszín diagnosztikai jelentőségét taglalva, elsőként utal a vérszegénység („rossz szín”) és a geophagia közötti lehetséges kapcsolatra:

„Azok az emberek, akiknek akkor is rossz a színe, ha nem irigyek, vagy a fejfájástól szenvednek, vagy földevők.”

A földevés gyakori jelenség, amit idősebb Plinius, gasztronómiával is összecsengő szövegei is megerősítenek. Gaius Plinius Secundus (i.sz. 23-79), „Naturalis Historiae” című művében részletesen ír egy „alica” nevű, „nagyon kiváló és egészséges” ételről, „mely Itáliában a gabonafélék közül kétségtelenül elnyerte a pálmát.” A Pisa és Verona, de leginkább Campania környékén népszerű, gabonából (zea) készült kásaszerű ételt „krétával” elegyítették, mely „a gabona anyagába jutva, a színéhez, és finomságához is hozzájárul”. Az alica megbecsült orvosi hasznait a szerző így foglalja össze:

„Gyógyszerként használva nyugtató hatása van… a test nedves részein, mint a szájüreg és a végbélnyílás, a fekélyek gyógyírja. Beöntésként használva hasmenést szüntet, szájon át szedve… szabályozza a menstruációt.”

Az első igazán jelentősnek számító keresztény orvos, az 5-6. században, Konstantinápolyban élt Amidai Aëtius „Az orvostudomány tizenhat könyve” című művében a terhesség és geophagia közt megfigyelt kapcsolatról ír:

„Nagyjából a terhesség második hónapjában tűnik fel a szarka nevéről pica-nak nevezett rendellenesség. […] Ekkor a nők különböző tárgyakat kívánnak meg… egyesek a fűszeres dolgokat, mások a sós ételeket, megint mások a földet, a tojáshéjat, vagy a hamut.”

 

Geophagia a középkorban

A középkorból viszonylag kevés eredeti írásos említést ismerünk. Közülük is kiemelkedik, a perzsa Ibn Szina, ismertebb nevén, Avicenna (980-1037) munkája, „Az orvoslás törvénye”. Az Európában és az iszlám világban egészen a 19. századig tanított mű a geophagiát is tárgyalja. Ennek gyógyítására Avicenna a fiatal fiúk esetében az elzárást javasolja. A nőkkel elnézőbb.

A középkori források közül egy 11. században élt itáliai orvosnő női egészséggel foglalkozó művei különlegességükben is kiemelkedőek. A Szalernói Orvosi Iskolában működő és a világ legelső nőgyógyászaként is számon tartott Szalernói Trotula a terhesség korai időszakában felbukkanó geophagiát lóbabból készített, cukros étellel tanácsolja kezelni.

„Ám, ha arra vágyik [a várandós nő], hogy a fazekas agyagját, vagy krétát, vagy faszenet egyen, adassák neki bab, cukorral főzve.”

 

A középkor után

A földevésre utaló orvosi írások különösen a 16-17. századtól szaporodnak meg. Ezekben az évszázadokban a pubertáskorú lányok körében a B6 vitamin- és vashiányos táplálkozás következtében előálló vérszegénység igen elterjedt. A chlorosis, vagy „zöld betegség” néven is ismert vérszegénységtípus kísérő tüneteként gyakorta bukkant fel a földevés. A jelenség gyakorisága a fogalmi tisztázást is szükségessé tette.

M.H. Boezo volt az első, aki „De pica” című művében (Leipzig, 1638) elsőként tesz különbséget az „abszurd dolgok” iránti étvágy, vagyis a „pica”, és az ehető élelmiszerek iránti mohó vágy, vagyis a „malacia” között. Ugyanebben az évszázadban (1694), Petrus Veryser az első, aki a mentális zavarra utalva, elsőként említi a „lelket”:

„Ebben a kórképben két terület érintett, nevezetesen a gyomor és lélek.”

A 16-17. században a geophagia nem csupán a vashiányos vérszegénységben szenvedő fiatal lányok esetében gyakori. Előfordulása a pusztító pestisjárványok és az azt követő éhezések idején ugyancsak megnőtt. 1617-ből, a szászországi éhínség idejéből származik a következő beszámoló:

„Az emberek végül ezt a földet kezdték el sütni, és […] az aláásott domb, mely ezt a fehér földet tartalmazta, összeomlott, és ötöt közülük megölt.”

Albrechtsburg, Meissen

Albrechtsburg, Meissen

 

Az idézetben szereplő fehér föld nem más, mint az 1708-ban Meissenben alapított, kemény-pasztát használó első európai porcelángyár fő alapanyagául szolgáló kaolin. A római korban az alica készítéshez használt „fehér föld” bő másfél évezreddel később ugyancsak kapcsolatba került a porcelángyártással. Az 1743-ban kezdődő nápolyi porcelángyártáshoz mind a mai napig használt kaolin ugyanonnan származik, mint az a fehér föld, amit Plinius korában az ételhez kevertek. A természetben előforduló legtisztább agyag, a fehér színű kaolin népszerűsége mellett, a kevésbé tiszta sárgásszürke és vörös agyagok is népszerűek világszerte.

 

Utazók beszámolói

A 18-19. században a világ távoli tájairól is egyre több leírással találkozhatunk. Alexander von Humboldt (1769-1859) német természettudós nagy részletességgel számol be egy dél-amerikai törzs, az Orinoco folyó mellett élő otomakok földevési szokásairól.

„Ezt a területet egy elfelejtett törzs, a legkülönlegesebb viselkedést mutató otomakok lakják. Az otomakok földet esznek, s ebből meglehetősen jelentős mennyiséget zabálnak be.”

Figyelemre méltó az otomakok „válogatóssága” is, mivel leginkább csak egyféle sárgásszürke fazekas-agyagot esznek.

David_Livingstone_by_Thomas_Annan

David Livingstone

 

Az elveszett, majd felfedezett skót misszionárius orvos, David Livingstone a zanzibári rabszolgák között elterjedt földevésről (1870) ad hírt. Livingstone beszámolója hatékonyan cáfolja azt a vélekedést, miszerint a földevés elsődleges oka a szegénység és éhezés lenne.

„Zanzibárban „safura” a neve a rabszolgák körében gyakori agyag, vagy földevés betegségének; az agyag, mint mondják, kellemes illatúnak számít az azt fogyasztók körében, akik nem csak a rabszolgák közül kerülnek ki, bár, általában a rabszolgák esznek belőle annyit, ami meg is öli őket; beteges étvágy ez, és a gazdag emberek, akiknek pedig akadna bőven mit enni, gyakran ugyancsak érintettek. A láb megduzzad, a hús elvékonyodik, az arc megviselt; a légszomj és gyengeség miatt a beteg alig tud járni, ám mindeközben továbbra is földet eszik, míg meg nem hal.”

Gyarmati orvosok beszámolói szerint a földevés komoly gondot jelentett az afrikai ültetvénytulajdonosoknak. A földevés rabjává vált feketék hamar letargikussá váltak, legyengültek, majd bele is haltak káros szokásukba. Az tulajdonosok végül az evést megakadályozó maszkot szereltettek az ilyen rabszolgák arcára. A földevés az Amerikába hurcolt afrikai rabszolgák körében is elterjedt, mint azt Cesare Bressa a 19. század első felében Luisiana államban megtapasztalta. Amerikában a geophgaia „cachexia Africana” néven is ismert, és ma is leginkább az USA déli államaiban (Luisiana, Georgia) figyelhető meg.

gallery full bd9e1d4ec55f3ec7a97b81780de0be83

Impalák, amint éppen földet esznek (geophagia)

 

Evolúciós léptékben vizsgálva, láthatjuk, hogy a bizarrnak tartott földevéssel csupán a patkányok, egerek, nyulak, denevérek, öszvérek, szarvasok, madarak, elefántok, afrikai bivalyok, marhák, sertések, tapírok, páviánok, hegyi gorillákhoz, csimpánzok és más fajok millióihoz csatlakozunk. Az állatvilágban több száz fajnál megfigyelt, és az emberi kultúrákban is elterjedt földevés azt sejteti, hogy a geophagia több lehet, mint pusztán étkezési zavar. (És, hogy mégis mi lehet azt egy következő írásban írom meg.)

 Csíki Sándor♣

 

Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.