AZ ÉV VÉGI BOROS események sorában rangos helyet foglalt el a Prestige Reserve díjosztó ünnepsége, melyre december 13-án a Kárpátia Étteremben került sor. A díjátadó első részében Doszpod László sorra vette azokat a változásokat, amelyekhez a borászatoknak alkalmazkodniuk kellett az elmúlt években és várhatóan kell a közeljövőben is. Ezek közül kiemelendőek azok, amelyeket a válság váltott ki: árakban, szortimentben, piaci szegmensben alkalmazkodni kellett a csökkenő és átrendeződő vásárlóerőhöz.
A szakmai és a fogyasztói igény oldaláról a kereslet az egyedibb, természetesebb, megfizethetőbb borok irányába tolódott el. A szegregált célcsoport kikövetelte, hogy a borászatok specifikus termékeket készítsenek, és specifikus üzeneteket, eladási érveket fogalmazzanak meg és küldjenek a vásárlók felé.
A kommunikációban előretört az online média és nagyobb szerepet kaptak a közösségi portálok, amelyeket a borászatok már használnak, azonban a módszerek még rendkívül kezdetlegesek, sematikusak. A magas árréssel dolgozó kis- és nagykereskedelem szinte kiprovokálta egyes piacokon a direkt értékesítési stratégiák elterjedését valamint egyes borászati érdekközösségek konzorciális jellegű együttműködését az értékesítésben és a promóciós tevékenységben. Az ízlésbeli változások illetve a szakmai trendek változásai megjelentek az egyes borversenyek eredményeiben is, ami bizonyára hatással lesz egyes borászatok tevékenységére. A fenti változásokra történő aktív cselekvési kényszer alól a magyar borászatok sem bújhatnak ki.
2012-ben tovább növekedett a Best Buy kategória népszerűsége, visszaigazolva azt a feltételezést, hogy egyre nagyobb a borok ár-értékarányát figyelembe vevők száma. Új kategóriaként először volt nevezhető bor a „Vinum Naturalis”, azaz a természetes borok mezőnyébe. Összességében elmondható, hogy egyre több a jó bor (80-84 pont) és ebben a kategóriában a Best Buy. Örvendetes, hogy a természetes borok között sok jó bor is található, hiszen a természetesség is csak akkor értékelhető, ha az élvezhetőséggel is párosul. A 90 pont feletti tartományban megritkul a levegő. Ennek több oka lehet: egyrészt sok bor még fiatalon kerül benevezésre, így az érettséggel jelentkező harmónia még nem alakulhatott ki.
A nagy bornak szánt tételeknél a hordóhasználat kilengései okoztak sokszor diszharmóniát. Az egyértelmű szándék ellenére a komplexitás és a koncentráció együttes megléte illetve azok harmóniája nem gyakran fordult elő. Az öreg /40+ éves/ ültetvények kis hányada miatta a borok tömörségének, ízmélységének hiánya is oka lehet a magas pontszámok elmaradásának. A közel 500 tétel tesztelése alapján megállapíthatjuk, hogy még mindig sok a vinifikációs hiányosságra visszavezethető borhiba, diszharmónia.
A Prestige Reserve védjegyviselés jogát 55 bor érdemelte ki, amelyből 1 bor Grand Award (Szepsy 6 puttonyos Aszú 2006) minősítést kapott. A TOP 10 Újbor lehetséges 40 díjából 16 került kiosztásra, száraz fehér és rosé kategóriákban, így a tavaszi megmérettetésre még van 24 szabad hely. A Best Buy mezőnyből 51 bor került kiemelésre, amelyek zöme a 80-84 pontos jó bor kategóriába esik. A természetes borok közül 15 kapott pozitív minősítést, szintén 80-84 pont közötti eredményekkel.
Prestige Award kategóriák győztesei
Pincészet: Takler Pincészet (Szekszárd) – A vándordíjat idén a Takler Pincészet nyerte el. A győzelmüket nagyon könnyű indokolni: az elmúlt 10 évben stílusteremtővé váltak szinte valamennyi szekszárdi nagy bor kategóriájában. Nevükhöz számtalan nagy terrroir bor kapcsolódik, ahol sikerült az adottságokból a maximumot kihozniuk. A telt, gyümölcsös, érett és arányos vörösborokban több évjáratból is maradandót alkottak (Regnum, Primarius, Cabernet Franc Reserve, Cabernet Sauvignon Reserve, Kékfrankos Reserve, Syrah Reserve, Bartina Cuvée, Bikavér Reserve)
Borétterem: Kistücsök – Csapody Balázs és csapata évek óta a legkedveltebb hely a Balaton partján. Az, hogy idén a legjobb borétterem kategória győztese lett bizonyosan nem csak az étterem felújításának köszönhető. A jó konyha ételeihez jól összeválogatott borokkal várják a vendégeket.
Borbár: DiVino – A Junibor szelekcióra épülő kínálat és a finom közönség együtt járul hozzá a borbár jó hangulatához és népszerűségéhez. A fiatal borászok jelenléte további személyes akcentust is kölcsönöz a helynek.
Borszaküzlet: Bortársaság Parlament – A Bortársaság újonnan nyitott modern, tágas, barátságos üzletei tekintetében csak az volt a kérdés, hogy egymással vetélkedve melyikük kerül ki győztesen.
(A sajtóanyag alapján: Csíki Sándor♣)
VÉLEMÉNYED VAN? ÍRD MEG!