FRANCIA ÚJBOR hallatán a Lyon központú Rhone-Alpes régió bora, a beaujolais nouveau (ejtsd: bozsolé núv’ó) juthat eszünkbe. Ezt a francia újbort november 15-én mutatták be a világnak, s olyannyira a világnak, hogy a legnagyobb külföldi piacra, Japánba, az Air France három jumbo teherszállító repülőgépe erre az eseményre egymillió palackot szállított ki, hogy aztán a maradék hétmilliót is eljuttassa a szigetországba.
Amint a bor hiányzik, a düh is növekszik…
„A bort, mely lágy, szalad, mint mókus a fán, nem savas és nem fanyar; száraz, tiszta, élénk; egybeolvad a nyelvvel, most töltötték tele pohárba és hordóba. Nézzék, hogyan fogy el a habja, hogyan folyik, ragyog és izzik; tartsák egy kicsit a nyelvükön és érezni fogják, ahogy íze egészen a szívig hatol…”. (Ezt a szöveget a borbeharangozó mondta, mikor a várva-várt újbor érkezését Párizs utcáin kihirdette.)
A 19. századig a francia borpiac csak szűk piac volt, s a kínálat sohasem elégítette ki az igényeket. A történelem során az újbor első árusai a királyok, a földesurak és az egyház voltak. Míg ők kereskedtek, bírósági végrehajtókból, pallérosokból és bírákból álló hadsereg felügyelte a rendet. Ezért is mondják Franciaországban, hogy „nemes és kereskedelmi”. Amint a bor hiányzott, a düh is növekedett. 1788-ban Lyon-ban a selyemmunkások emiatt lázadtak fel, s a Bastille bevételét is egy „szomjúsági felkelés” előzte meg.
A szüretet minden évben türelmetlenül várták Franciaországban, s minden más bortermelő országban is. A kemény munka végét is jelentő szüret idő időszakot az örömujjongás és ünnep jellemezte. A szüret végét és az első kóstolót kísérő ünnepek közül a november 11-ei Márton nap a legjelentősebb. Ez a nap a borászok számára a bérek kifizetését, a munkások és a tanulók szerződésének lejáratát, a szüretelők számlájának rendezését is jelentette. Szintén ezen a napon kínálták a bortermelők kóstolásra az újbort: ezt a kóstolót franciául „la martinée”-nak nevezik, az újbor felbontását pedig „le martinage”-nak. Ezt az eseményt egy nagy vacsora kíséri, melyen a Márton napi libát is feltálalják.
- Franciaországban 2011-ben több mint 141 000 hl beaujolais nouveau-t forgalmaztak. Ebből a nagykereskedők közel 57 000 hl-t forgalmaztak, mely 7,5 millió üveg. 84 000 hektolitert pedig az éttermek, borozók, italkereskedők árusították. Ami a nagykereskedelmet illeti, a párizsi régióé a vezető szerep, mintegy 9 800 hl újborral (1,3 millió üveg). A teljes kereskedelmi forgalom 2011-ben 36,4 millió palack volt, amiből az export 16,8 millió palack.
A kampány: bor és divat összekapcsolódása
A 2011-es kampány folytatásaként az Inter Beaujolais szakmai szövetség tovább folytatja az imázsnövelést, és a „laza” Beaujolais Nouveau AOC bort ismételten összekapcsolja a divattal. A palackok plakátokon is látható ruháját a Lyon-i ESMOD tanulója, Lucinda Rossat álmodta meg,
„A beaujolais már hosszú évekkel ezelőtt meghódította a fővárost. Uralkodik a jobb éttermek asztalain, és a minőségi kávézók polcain ez a különleges, gamay szőlőből készült vörösbor, mely oly üde és gyümölcsös, mint egy friss szőlőszem.” (P. Bréjoux, Les vins de Bourgogne, Dictionnaire de la langue du vin, Martine Coutier).
A borozóknak meghatározó szerepe van a beaujolais nouveau reklámozásában. Közülük is kiemelkednek a Coupe du Meilleur Pot párizsi díj nyertesei. A díjat 1954 óta az Académie Rabelais ítéli oda. Ezt az „académie”-t művészek és újságírók lelkes csoportja alapította a Mont Brouilly lábánál, a Château Thivin-ben, . Nekik és más rajongóknak köszönhetően a beaujolais nouveau ma már nem csupán egy, Lyon termékei közül. Ez a gyümölcsös és könnyed bor megnyitotta Párizs bisztróinak kapuit is. A beaujolais amúgy a marketing példája is, mert, mint a sajtóanyagban is áll:
„Minden új fogyasztó, a világ bármely táján hamarosan fejébe vési a híres mondatot: „a beaujolais nouveau megérkezett”! Néhány egyszerű szó, mely feltehetőleg egy bisztró palatábláján született meg, melyet a főnök a bárpult fölé helyezett.”
A beaujolais nouveau megérkezett!
Az idei évben az Air France és a Francia Idegenforgalmi Hivatal – elhozta Budapestre is az újbort, a beaujolais nouveau-t, melyet november 15-től immár tucatnyi fővárosi étteremben kóstolhatunk. A fotók erről az eseményről mesélnek. Az Erzsébet térről indultunk a repülőtérre a borért, majd onnan vissza a Pavillon de Paris étterembe, ahol Lyon ételeivel vártak.
- A beaujolais nouveau nagyon ki van találva. Érdemes ellesni mindent, amit ekörül a bor körül művelnek nagy hozzáértéssel. Van mit.
(A sajtóanyag felhasználásával összeállította: Csíki Sándor♣)
Tavaly ősszel egy mádi pincészet „dobott” piacra furmintokból készítettt újborokat. Az épphogy kialakult pajkos savacskák igazán friss, fiatalos bort eredményeztek. Egyik élelmiszer – hálózatunk forgalmazta nagyon barátságos áron. Remélem az idén is rábukkanok a megfelelő polcon 🙂