CSÍPŐS, EXTRA CSÍPŐS – Az európai fűszer használatra egészen a 17. századig a drága, keleti fűszerek, köztük a bors kiemelkedő fontossága a jellemző. A középkori hagyományokat követő túlzott fűszerezés az európai elit ízlésében elveszíti divatosságát. A szokatlan, vagy erős fűszerezés a provinciális elmaradottság, a civilizálatlanság kigúnyolt tünetéve vált. Ám, miközben a csípősség, fűszeresség az arisztokrácia köreiben kiment a divatból, a Kárpát-medence fűszer használatában tovább élnek a középkori hagyományok, és a csípős bors, gyömbér és sáfrány változatlanul a legalapvetőbb fűszerek, amelyekhez a 18. század
utolsó évtizedeitől, a magyar konyhát is radikálisan átformáló paprika csatlakozott.
A csípős, extra csípős – globális trend
A világ legnépszerűbb fűszerei a csípősek voltak és maradtak. Felhasználásuk és előállításuk évek óta nő, és a fűszerek közti versenyben a 18. században borspótlóként indult paprika mára már behozhatatlan előnyre tett szert a borssal szemben. Indiával versenyezve, Kína a világ legnagyobb chili-termelője, de az élbolyban találjuk a chili-kultúra központját, Mexikót, valamint a hazai paprika-történetben is fontos szerepet játszó Törökországot. A paprika világtörténetében kulcsszerepet játszó Spanyolország egymillió tonna körül termel, ami ötszöröse a magyar termelésnek. A világtermelés 2013-ban meghaladta a 31 millió tonnát, és a világ népességének egyharmada naponta fogyaszt chilit.
- 80-90%: Egy 2018-ban végzett amerikai felmérésben a megkérdezett amerikaiak 90, az európaiak 80 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szereti, élvezi a csípős, fűszeres ételeket.
- 20-25%: A megkérdezett amerikaiak 25, az európaiak 20 százaléka pedig több fűszeres-csípős ételt fogyasztott, mint egy évvel korábban.
Bár a csípős fűszerezés megítélése kultúránként, koronként és az olcsón hozzáférhető növények elterjedtségétől függően, földrajzi területenként is erősen eltérő, a fűszerezés összetettségének és csípősségének erőteljesen növekedése, a csípősség kedvelése globális trend.
VÉLEMÉNYED VAN? ÍRD MEG!