MI VAN AZ ÉLELMISZERBEN? – Szinte mindenkit érdekel, hogy mit tartalmaznak a nap mint nap fogyasztott élelmiszerek, a legtöbb embert a vásárlás során az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja egy friss, országos kutatás szerint. A tápanyagbevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányos, sokan nem tudják megfelelően értelmezni az élelmiszerek csomagolásán található tápérték-információkat. Öt vásárlóból négyen elolvassák az élelmiszerek címkéjét, az ott található információk – összetétel- és tápanyag-adatok – pedig háromnegyedüket befolyásolják abban,

hogy melyik terméket vegyék le a polcról. A legtöbben az üdítőitaloknál nézik meg, hogy mi áll a címkén – egyebek közt ez derül ki abból a reprezentatív, országos kutatásból, amely a Coca-Cola Magyarország megbízásából készült el.

A kutatásról

Az eNet a Coca-Cola Magyarország megbízásából 2017 májusában 18 év feletti rendszeresen internetezők körében végzett online kutatást azért, hogy felmérje a referencia beviteli értékkel kapcsolatos információk ismertségét és használatát. A kutatás reprezentatív a 18 évnél idősebb rendszeresen internetezőkre nem, kor és régió alapján.

Háromféle vásárlói magatartás

A felmérés alapján háromféle vásárlói magatartás azonosítható az egészségtudatosság mértéke szerint:

  1. a kevéssé egészségtudatosakat érdeklik ugyan az élelmiszerek összetevői, de jellemzően nem figyelnek oda rá, és nem is befolyásolja őket a vásárlásban, táplálkozásban;
  2. az átlagosan egészségtudatosak odafigyelnek a termékösszetevőkre, és befolyásolja is őket a vásárláskor, de a tápanyagbevitelüket nem figyelik;
  3. a nagyon egészségtudatosak minden szinten odafigyelnek a termékösszetevőkre, a napi tápanyag- és cukorbevitelüket is követik.

A kutatók megállapították, hogy

  • a nők,
  • a nyugdíjasok és
  • a kisgyermekes édesanyák

az átlagosnál egészségtudatosabbak, szemben például az alacsony iskolai végzettségűekkel. A vásárlókat leginkább azért érdeklik a címkén olvasható termékösszetétel-információk, mert fontosnak tartják tudni, mit fogyasztanak. A vásárlás során a legtöbb embert

  • a tartósítószer-,
  • a cukor-,
  • a színezék-,
  • és a szénhidráttartalom befolyásolja,
  • a válaszadók negyede ha teheti, cukormentes terméket választ.

Hiányos tudás

A tápanyag-bevitellel kapcsolatos tudás ugyanakkor hiányos, hiszen

  • a válaszadók negyede tudja csak, hogy mit jelent a címkéken olvasható referencia-beviteli érték kifejezés,
  • harmaduk van tisztában azzal, hogy az energiatartalmat jelölő kJ és kcal között mi a különbség, és
  • csupán kétötödük tudja értelmezni a tápérték-tartalomra vonatkozó táblázat információit.

(A sajtóanyag alapján szerkesztette: Csíki Sándor♣)