5-nguon-cung-cap-vitamin-c-tuyet-voi-nhat-5C-VITAMIN ÉS MEGFÁZÁS – Szent-Györgyi Albert hazájában a C-vitaminban hinni a legtermészetesebb dolgok egyike. A C-vitamin nagyszerűségébe vetett hitet az 1994-ben elhunyt, német származású amerikai Nobel-díjas tudós, Linus Pauling, is erősítette, amikor azt állította, hogy a nagy dózisban adott C-vitaminnal a megfázás megelőzhető, és a kialakult betegség lefolyása is enyhébb és gyorsabb. Pauling a könyvében (Vitamin C, the Common C, and the Flu, 1976) nagy mennyiségű, napi 1.000-18.000 mg 

C-vitamin bevitelét javasolta, s jó példával előjárva, ő maga is napi több ezer mg C-vitamint fogyasztott. Mindez, különösen azzal összevetve számít magas dózisnak, hogy a tudomány mai állása szerint, a férfiak napi C-vitamin szükséglete 90 mg/nap, a nők C-vitamin szükséglete pedig 75 mg/nap, amit sokan, így magam is kevésnek tartok.

Mi az igazság?

A magas C-vitamin dózis mérsékelt hatásairól évek óta jelennek meg hírek, ám ez a hitünkben aligha ingat meg. A téma fontosságát az is aláhúzza, hogy csupán az érintett országokban a megfázás miatt óriás mennyiségű munkanap esik ki minden évben. Ennek mértékét jól szemléltei az USA, ahol csak a megfázás mintegy 23 millió munkanap kiesést jelent évente a gazdaságnak.

Zöldségek, gyümölcsök fűszernövények

Zöldségek, gyümölcsök fűszernövények

A C-vitamin megfázásellenes hatásának megállapítására 2013-ban egy kutatáson belül összesen 29 korábbi, randomizált vizsgálatot elemeztek újra. Ezekben a vizsgálatokban mintegy 11.000 személy vett részt és a következő eredményekre jutottak:

  • Az extrém módon aktív emberek (maratoni futók, síelők, a szubarktikus területen kemény fizikai igénybevételnek kitett katonák) körében a napi legalább 200 mg/nap C-vitamin bevitel felére csökkentette a megfázás kockázatát.
  • lakosság javasolt C-vitamin mennyiséget (90-75 mg/nap) fogyasztó, átlagos fizikai igénybevételnek kitett részénél a megfázás kockázata nem csökkent.
  • Biztató, hogy a amennyiben a vizsgálatban résztvevő személyek naponta legalább 200 mg C-vitamint fogyasztottak, a megfázás tüneteinek időtartama a felnőttek esetében átlagosan 8%-kal, a gyermekek esetében pedig átlagosan 14%-kal csökkent, ami a gyermekeknél  nagyjából eggyel kevesebb betegségben töltött napot jelent.

Mit tehetünk?

  • Amennyiben a C-vitamin, egyébként kétségtelenül előnyös hatásait élvezni akarjuk, akkor rendszeresen, minden nap fogyasztanunk kell, s nem csupán akkor, amikor a megfázás tünetei már jelentkeznek.
  • A táplálékkal (zöldségek, gyümölcsök) felvett C-vitamin hasznosabb lehet, mint a táplálékkiegészítőkkel elfogyasztott.
  • A fentiekben leírtak ellenére, a nagy dózisú C-vitamin hatása egyes tanulmányok szerint továbbra sem kizárható, azonban a nagy dózis legkevesebb 8.000 mg/nap C-vitamint jelent, vagyis akkora napi mennyiséget, amelyet kevesen fogyasztunk.

Az előbbiek azt is jelentik, hogy ugyan erősen megkérdőjeleződött Linus Pauling C-vitaminnal kapcsolatos optimizmusa a megfázás megelőzésében és tüneteinek csökkentésében, azonban a 8.000 mg/nap feletti dózisok tartományában még akad némi bizonytalanság.

  • A 400 mg/nap dózis feletti rész a kutatók szerint kiválasztódik a vizelettel, vagyis “kárba vész”. Jó tudni, hogy egyeseknél a 2.000 mg/nap feletti C-vitamin bevitel hányingert, hasmenést, hasi fájdalmat is okozhat és a vércukor teszteket is megzavarhatja.

Oranges Growing on Tree

Csíki Sándor♣