CSÍKI SÖR – „Minden nagy iparosodott nemzetnek akad saját söre (nem lehetsz igazi ország saját sör és légitársaság nélkül – az persze segít, ha van néhány focicsapatod, vagy néhány atomfegyvered, de legvégül mégis csak szükséged lesz egy sörre) – idézi Frank Zappát a „The Real Frank Zappa Book” 12. fejezetében Peter Occhiogrosso. Némiképp másként, Székelyföldre fordítva, de ez az idézet jelenik meg a Csíki sör youtube videója alatt is, így: „Egy valamire való nemzetnek van saját söre és légitársasága. Nem árt, ha van focicsapata és atomfegyvere is, de legalább saját söre legyen… „
Az igazi Csíki sör (videó)
A videót az írás idején (2015. január) több, mint félmillióan látták. Hogy a reklámfilm milyen, az nem témája ennek az írásnak, mindenesetre, az animációs reklám alkotói a hagyományos székely toposzokkal (sör, medve, székely, furfang) biztosra igyekeztek menni, elkerülve, hogy egy „modernebb” reklámmal akaratlanul is a Heineken filmjeihez kezdjenek közelíteni, ahol, nagy eséllyel, hátrányba is kerülnének, ráadásul, a most folyó perben is csak a Heinekent erősítenék vele. (Nem mellesleg, a reklám előképe valójában a Skót Felföldön, a Dee folyó mellett 2000-ben forgatott, s David Attenborough stílusában narrált, fergeteges John West halkonzerv reklám.)
Milyen a Csíki sör?
Simonffy Árpád sörfőzőmester elmondásában, a Csíki Sör, valamint a Székely Sör, típusát tekintve a lager, azaz az alsó erjesztésű világos sörökhöz tartozik, azon belül is a Bock típushoz, amelyet magas alkoholtartalma miatt ünnepi sörtípusként is ismernek. A manufaktúrában úgynevezett kézműves sört gyártanak, adalékanyagok és enzimek felhasználása nélkül, kizárólag víz, komló és maláta, valamint élesztő hozzáadásával, az 1516-ban megjelent, a bajor sörgyártás tisztaságára vonatkozó törvény szigorú betartásával. A sörárpát Szlovákiából, a komlót Segesvár környékéről szerzik be, a vizet pedig saját kútjaikból nyerik. A Csíkszentsimonban gyártandó sörök receptjeit a Sapientia EMTE élelmiszer-ipari tagozatával közösen állították össze.” (Forrás: erdelyinaplo.ro)
A Heinekennek nem tetszik a Csíki sör?
“Mielőtt bármilyen lépést tettünk volna a beruházással kapcsolatban, benyújtottuk az európai védjegy hivatalba az Igazi Csíki Sör márkára való levédési igényünket, kikérve az álláspontjukat, hogy ez bejegyezhető vagy sem. Onnan a válasz az volt, hogy ez a márkanév nem fordítása egyetlen más márkának sem, és nem is hasonlít egyetlen más márkához sem” – nyilatkozta Lénárd András, az Igazi Csíki Sört gyártó Csíki Sör Manufaktúra többségi tulajdonosa 2014. decemberében a penzcsinalok.transinex.ro internetes portálnak.
Lénárd szerint – mint a Pénzcsinálók írja – a beruházást csak a szakhatósággal való egyeztetést követően kezdték el, a gyár építése is csak az európai védjegy hivatal megnyugtató válasza után kezdődött el. „Ez volt az a pillanat, amikor a Heineken, akit addig egyáltalán nem érdekelt az, hogy magyarul kommunikáljon a székelyföldi fogyasztóival, sem a reklámjaiban, sem a termékei címkéjén, magáénak kiáltotta ki a csíki sört” – mondta Lénárd, aki hozzátette: “amíg mi nem védtük le ezt a márkát, addig a csíki sör a mi régiónkban gyártott sörre vonatkozó köznapi megnevezés volt”.
A Heineken perel
“A Heineken Románia több millió literes gyártási kapacitással rendelkezik, mégis zavarja egy 12 ezer literes kapacitású üzem, amely ráadásul nem is nagyipari, hanem kézműves típusú terméket gyárt a helyi piacnak” – mondta Lénárd András (Forrás: transindex.ro)
Az MTI híradása szerint: A holland multinacionális cég 2003-tól rendelkezik a Csíkszerdában gyártott „Ciuc premium” (Csíki prémium) sörmárkával, melyet az erdélyi magyarok csíki sörként emlegetnek. 2014 novemberében megjelent a piacon a Csíki Sör Manufaktúra terméke, az „Igazi Csíki Sör„, mely számára a gyártó Lixid Project Kft. szerzett jogi védelmet.
A Heineken Románia tavaly a szellemi tulajdon megsértése, szabálytalan konkurencia és tisztességtelen kereskedelmi tevékenység vádjával nyújtott be keresetet az Igazi Csíki Sört is előállító csíkszentsimoni sörgyár ellen. A társaság szerint az új termék elnevezése nagyon hasonlít a csíkszeredai üzemében palackozott Ciuc premiumhoz. A Hargita Megyei Törvényszék azonban decemberben elutasította a Heineken keresetét. A multinacionális cég fellebbezését a Marosvásárhelyi Táblabíróság tűzte napirendjére. A Heineken januárban a legfelsőbb bíróságon kérte a per áthelyezését, mert szerinte a marosvásárhelyi ítélőtábla nem képes biztosítani a részrehajlás-mentes ítélkezést és a méltányos pert. A Heineken Romania az erdélyi magyar sajtóban megjelent cikkek és az internetes oldalakon ezekhez fűzött kommentárok román fordítását is csatolta a keresetéhez. Azt állítja, hogy a témában közölt cikkek „egységes tartalomról, valamint a Heinekennel szembeni nyilvánvaló kritikus hangvételről” árulkodnak. A holland cég romániai leányvállalata a tavaly piacra dobott termék
- előállításának és forgalmazásának betiltását,
- a gyártósor és az áru elkobozását, továbbá
- kártérítés reményében,egy garanciaalap létrehozását kérte a bíróságtól.
A legfelsőbb bíróság január 30-án mérlegeli, hogy áthelyezze-e a pert a marosvásárhelyiről egy másik táblabíróságra.
A Heineken forró talajra lépett
A Heineken Romania forró talajra lépett azzal, hogy a bírósági keresetében az Igazi Csíki Sört gyártó céget
„úgynevezett Székelyföldön”
tevékenykedő termelőként nevezte meg, amivel érzéketlenül és ostobán megkérdőjelezte Székelyföld etnikai, földrajzi, kulturális létét.
- Az „úgynevezett Székelyföld” kifejezést Romániában azok használják, akik ezzel is jelezni kívánják, hogy a székely megyéket továbbra sem tekintik önálló földrajzi és kulturális egységnek.
A per eredménye:
„A Heineken Románia jogerősen elvesztette a pert az Igazi csíki sör gyártójával szemben. A romániai suceavai táblabíróság jogerős ítéletben utasította el a Heineken Románia keresetét, és állapította meg, hogy jogosan nevezi az Igazi csíki sörnek a termékét a székelyföldi Lixid Project Kft.” (Forrás)
„Hejnékeméknek” leesett a tantusz, az a gond! 🙂 Mert elmésen kitalálták a nevét, Igazi csíki sör. 🙂 A névvel egyidejűleg burkolt ellenreklámot is kreáltak, hiszen a székely ember, ha bemegy a kocsmába és sört kér, bizonyára az „Igazit” fogja kérni. Ha netán a kocsmáros más márkát tesz elé az asztalra, szól: „nem ezt, az Igazit kérem”. :)))) Amúgy kicsit úgy vagyok vele, mint a magyar naranccsal, ittam már ennél jobb sört, de EZ A MIÉNK! 🙂
Ütős írás. ütős téma (s még profilba is vág) … gratulálok! (Y)
A cimkén ott vannak a székely zászló szimbólumai is: Nap, Hold – SZÉKELY SÖR-nek is lehetne hívni (ha még nincs olyan)! Vagy AZT meg a románok bojkottálnák??
Talányos, hogy ha a „Premium Ciuc” „Csíki Prémium”-ot jelent, akkor miért nyilatkozott úgy a védjegy hivatal, hogy „az ‘Igazi Csíki Sör’ márkanév nem fordítása egyetlen más márkának sem és nem is hasonlít egyetlen más márkához sem”? Persze nem is hasonlít: „Igazi Csíki Sör” = egy termék magyar nyelvű névvel, „Premium Ciuc” = egy másik termék román nyelvű névvel.
Minden véleményem az hogy ami székely termék amit a mi nemzetün készit az legyen
Székely termék !!!!!
„Levélben kérik a Heinekent, hogy álljon el az ‘Igazi Csíki Sör’ gyártója ellen indított pereitől
Több Hargita megyei település és szervezet képviselője levélben arra kéri a Heineken Románia vezetőségét, hogy a vállalat álljon el az ‘Igazi Csíki Sör’-t és a ‘Székely Sör’-t gyártó csíkszentsimoni céggel szemben indított pereitől, mivel véleményük szerint nincs reális alapja a ‘Ciuc Premium’ márka és az újonnan létrejött ‘Igazi Csíki Sör’ márka között létrejött konfliktusnak.
. . .
A bukaresti Legfelsőbb Bíróság korábban helyt adott a Heineken Románia azon kérésének, amelyben a per áthelyezését kérte a marosvásárhelyi táblabíróságról, így a per március 10-én Suceaván folytatódik. ” Tovább: https://penzcsinalok.transindex.ro/hir/13713