KARÁCSONY képünk formálásában a Coca-Cola bizony nem kis mértékben vett részt. A cég által közvetített reklám-színvilág a világon mindenütt elfogadottá vált és ma már „ősi” hagyományként adódik tovább gyermekeinknek. A valamikor még mindenféle színű ruhába öltöztetett, esetenként szürke gúnyában, szürke szamáron, de már a kémény környékén előforduló Szent Miklós mára piros ruhás, ősz szakállú nagypapa lett.
- S, ha már a Coca-Cola szóba került, nézzétek meg a Coca-Cola torta receptjét is.
Má’ bocsi, de a Mikulás már az én gyerekkoromban is ilyen volt – ami 40 évvel ezelőtt volt. És akkor még nem láttunk Coccccacola reklámokat a magyar királyi televízióban. Nehogymár azt mondd, hogy ők találták ki a piros ruhás Télapót…
Ez nem 40 évvel ezelőtti történet. 🙂 Amúgy, igen, ők terjesztették el a reklámjaikkal.
Én azért vitatkoznék ezzel, ha nem baj. 🙂 Mert Magyarországon is már apu idejében is ilyen mikulások jelentek meg a képeslapokon. (Megkérdeztem.) És akkor még sehol sem volt kokakóla. De ismétlem, az én gyerekkoromban is már ilyen volt a Mikulás, és akkor itthon még nem voltak külföldi reklámok a tévében. Tehát nem mondható ki még az sem igazán, hogy ők terjesztették volna el a jelenlegi Mikulás-képet. Az, hogy manapság sokaknak ez a kokakólához kötődik, egy dolog, mert a cokakóla volt az első, aki lecsapott a már kialakult mikulásképre és mert nekik volt pénzük is agyonvissza reklámozni az üdítőjüket.
De itt van egy összeszedett írás a Télapó-forma kialakulásáról: https://www.urbanlegends.hu/2005/10/coca-cola-mikulas/
Azért Haddon Hubbard „Sunny” Sundblom (1899-1976), aki a 30′-as évek legelején a nagypapás piros Santa-t a Coca-Colának kitalálta, mégiscsak csinált valamit. 🙂
Igen. 🙂 Annyit, hogy a már kialakult Mikulás-képet átvette. 🙂
Na, akkor még egy cseppnyi dialektika hadd keveredjen ide is: Ha mást vesz át, más „mém”-et erősít, akkor a történet cseppet sem biztos, hogy így alakul., s lehet, hogy zöld a Mikulás ruhája, mint amire a 19. század közepéről is akad példa? Szerintem kimondható, hogy (tőkeerejükkel), minden szándékosság nélkül, csupán a példa erejével, ők terjesztették, és a továbbiakban ez az elterjesztett „mém” számos csatornán át erősítődött tovább. A hazai coca-cola mentes évtizedek alatt mi tényleg csak közvetve – de már megerősödve – találkozhattunk vele, de ez nem jelenti, hogy nincs köze hazai Mikulás képünkhöz. Szerintem. 🙂
Hát, így megfogalmazva ezzel már egyet tudok érteni. 🙂