LUISA SPAGNOLI (1877-1935) olasz üzletasszony a divatról vált igazán ismertté, pedig ismert lehetne akár a gasztronómiáról is, ugyanis a Perugina csokoládémárka is a hölgy nevéhez főződik. 1907-ben Perugia városában tizenöt fővel alapítják meg a kis üzemet, amely az I. világháború kitörésének idejére már Spagnoli és fiai vezetése alatt áll. A háború végén már száz fő dolgozik az üzemben. 1923-ban alkotják meg a ma is népszerű, s világszerte ismert csók (Bacio) elnevezésű csokoládé márkát. (A cég ma már a Nestlé birodalomhoz tartozik.) A vállalkozó kedvű üzletasszony az I. vilgháború után baromfi- és angóranyúl tenyésztésbe kezd. 1928-ban ő az első, aki angóra nyúl fonalból készített kötöttáruval, kendőkkel, bolerókkal, divatos ruhákkal jelenik meg a divat világában. Védjegye a „l’Angora Spagnoli” lesz.
Luisa Spagnoli – a nőies elegancia
2010 október elsején nyílt Budapesten az első Luisa Spagnoli áruház. A perugiai székhelyű történelmi divatmárka Olaszország egyik legrégebbi exkluzív ruházati márkája, nevét alapítójáról Luisa Spagnoliról kapta, aki életművével nagyban hozzájárult Umbria tartomány könnyűiparának fejlődéséhez. Nevéhez fűződik a már említett Perugina csokoládégyár megalapítása és a világon szinte mindenütt ismert BACI nevű csokoládédesszert feltalálása is.
1928-ban Luisa Spagnoli érdeklődése a textilipar felé fordult. A háború utáni időszakban nagy kereslet volt a kasmír iránt, amelynek behozatala akkor erősen visszaesett. A puha tapintású alapanyag pótlására a saját villája kertjében tenyésztett angóranyulakat, amelyek szőréből nyerték ki az általa feltalált, ún. „Spagnoli angóraszálat”. A divatház kollekcióiban a mai napig fontos szerepet kapnak az ezzel a technológiával készült ruhadarabok. A cég modelljei és vásárlói között olyan ismert személyiségek voltak, mint Gábor Zsazsa, Sophia Loren, Anna Magnani vagy a Kessler nővérek.
Az első kizárólag Luisa Spagnoli ruházati termékeket árusító üzlet 1940-ben nyílt Perugiában, a céget ekkor az alapítónő fia Mario Spagnoli vezette. Majd ezt követte számos új üzletnyitás szerte Olaszország legnagyobb városainak történelmi központjaiban. Mario Spagnolit fia Lino követte a cég élén, aki kiváló üzleti érzékével megalapozta a cég mai jelenének sikerét. Az ő cégvezetése alatt közel 100 üzletet nyitottak Olaszország-szerte. Korai halálát követően 1986-tól gyermekei Nicoletta és Mario vették át a divatház vezetését, akik aktív és személyes részvételükkel teszik egyre sikeresebbé a márkát világszerte.
A Luisa Spagnoli márka sok helyen van jelen a világban, Olaszországban több, mint 140 üzlettel rendelkezik az anyacég, A magyarországi kizárólagos forgalmazó első üzletét Budapesten a Párizsi utca 1. szám alatt nyitotta (a képen).
Az üzletek belső kialakítása, a letisztult, elegáns színek, klasszikus formák, a puha belső terek, a muránói üvegcsillárok és a cseresznyefa bútorok vonzzák a szemet és kellemes környezetet biztosítanak a vásárláshoz.
A márka nemes és természetes alapanyagokat használ kollekciója kialakításakor: hernyóselyem, angora, tiszta gyapjú, kasmír, pamut. A színeknek szintén nagyon fontos szerepe van a kollekcióban- a márka alapvető jellemvonása, hogy nagyon színes, változatos, a divattrendeket mindig szem előtt tartó, de mindenekelőtt a nőiességet, a klasszikus és örök eleganciát, mint alapelvet valló márka. A kollekció darabjai magas minőségűek, kifogástalan kidolgozásúak.
A legmagasabb minőségű kötöttáru és a mindennapi casual viseletek mellett nagyon nagy hangsúlyt fektet a cég a szabászati termékekre, mint a kosztümök, ruhák, estélyi ruhák. Az egyes darabok egymással nagyon jól társíthatóak, mind forma-, mind színvilágukat tekintve. A nappalra felvett elegáns kosztüm vagy ruha egy hozzáillő kiegészítő segítségével egy rohanós üzleti nap után is kiválóan mutat a délutáni koktélpartyn. Az estélyi ruhák a legfinomabb alapanyagokból és különleges textilfajtákból készülnek: ottoman, faille, selyemorganza, shantung, csipke. A ruhadarabokon található csipke és hímzésdíszítések mind kézi kidolgozásúak.
A 2010-11-es őszi-téli kollekció színei nagyon vividek: megtaláljuk a fukszia, a korallpiros, a kadmiumsárga, a türkiz, a padlizsánszín, az üvegzöld, az iszapbarna és a tevebarna árnyalatait, az örök klasszikusok, a fekete, fehér és a szürke minden árnyalata mellett.
Az idei őszi-téli kollekcióban emellett számos, lovaglóruha stílusú darabot is találhatunk, de nagyon attraktívan mutat egy fekete csipkeblúzra felvett bőrdzseki is. Az alkalmi darabok között idén sok a hosszú, könnyű selyemanyagból készül nagyestélyi. A karácsonyi időszakra és a báli szezonra a piros legszebb árnyalataiból válogathatnak a vásárlók. Ami a legfontosabb: a méretek palettája éppoly széles, mint a kollekció színskálája: XS-től az XXL-es méretig terjed.
- A belváros szívében, a Párizsi utca 1-ben található, rendkívül igényesen kialakított üzlet kiváló minőségű, magas színvonalú pret-a-porter kollekciójával hiányt pótol a Budapesti divatpiacon. Honlap: www.luisa-spagnoli.hu
Dr.Bebesi Zsuzsa
Olvastam volna a csokoládéról kicsit többet, az eleganciáról kicsit kevesebbet…
Ki a Bebesy Zsuzsa? Ő írta?
Az ilyen sztorikból a divat ág természetesen hidegen hagy. 🙂
Az szokott érdekelni, mi történik a recipe összetételében, amikor egy tradicionális családi brand egy multi kezébe kerül. A Bacit is elbacták vagy maradt valami köze az egykori ízvilághoz? Csak a jelen verziót ismerem, hát nem egy nagy élvezet – bár ahol emberek vevők pl. a Milkákra, ez szinte luxusterméknek tekinthető…
a milkának is vannak jó csokijai, ráadásul az elsősorban fiatalabbaknak készül, azok között pedig a magas kakaótartalom épp hátrány 🙂
Sance: a fiatalok fejlődő szervezetének rengeteg pálmazsírra és cukorra van szüksége. Ezeket Kraft termékekkel (csokoládé-imitációk széles választéka a proli Sportszelettől a Milkákon és Mozart-szarokon keresztül a decens Cote d’Or brandig) remekül be lehet juttatni, valamint a körmüket és a hajukat is fényesítik. 🙂
Mondj egy jó (tisztességes összetételű) Milka terméket! Tényleg kíváncsi vagyok.
hapci: nincs tisztességes milka termék…
Kezdjük a fehér csokival 🙂 az ugye minden gyártónál közel azonos összetételű, így nagyot hibázni és nagyot alkotni is nehéz, írom mindezt úgy, hogy egy 8x drágább fehér csokit szorongatok épp a kezemben.
Aztán van nekik egy csokihabbal töltött termékük, ami gyakorlatilag megeteti magát és nehéz leállni vele. Ez a termék nem a csokoládé élvezetéről szól, hanem a kőkeményen az édes élet vonalat képviseli. Ráadásul a habosítás miatt sokkal intenzívebben jönnek ki az ízek. Valószínű, hogy pusztán anyagösszetétele alapján nem venném meg, de ha nem próbálunk ki valamit akkor nem is kritizálhatjuk meg 🙂
Ráadásul szinte a teljes kollekciójuk tejcsokira épül, valami töltelékkel, így a csokijuk alig összehasonlítható bármivel. De a töltelékekkel a nagyobb nevű cégek sem bírnak komoly eredményt felmutatni. Épp tegnap próbáltam ki egy mangóval(6%) és pink grapefruittal megrakott terméket(72%), de az is teljesen felejthető. (Ezt az is bizonyítja, hogy még megvan a fele, ami nálam leminősítést jelent.)
Sance: tudod, félsznob vagyok. 🙂
No, a csokoládé nevű termék összetétele szvsz így néz ki: kakaómassza, cukor, kakaóvaj, [szójalecitin], [fűszerek], [kandírozott gyümölcsök], vanília.
A Kraft csoporthoz tartozó márkák édességeinek összetétele így kezdődik: cukor, kakaómassza, növényi zsír, … vagy: cukor, növényi zsír, kakaómassza, …
Egyébként egyik márka se az volt, aminek ma ismerjük, erre céloztam az első hozzászólásban.
Philippe Suchard pedig feltehetőleg forog a sírjában. A Suchard néven forgalmazott szarokat Belgiumban gyártják, pont ott, ahol a Cote d’Or néven forgalmazott szarokat, csak a csomagolás tér el picit.
Töltelékes csokiban és tejcsokoládéban is akad olyan cég, még nagyobbacska is, ami ezeket messze meghaladó minőséget gyárt. Pl. Lindt Edelbitter Mousse és Swiss Thins sorozat – hogy ne valami törpe minoritás által ismert kézműves terméket emlegessek. 🙂
Milkát is lehet drágán kapni, csak a „megfelelő” üzletbe kell érte menni, de ha nem találsz drágán, akkor és szívesen adok el neked bármilyen olcsó csokit nagyon drágán és így a sznobizmusod is kellően ki lesz elégítve:)
A Lindl töltött termékei is néhány kivétellel teljesen felejthetőek. Mondom ezt úgy, hogy mindegyiket meg szoktam kóstolni legalább egyszer 🙂
Kakaóbab lesz a te gyógyszered érzem én!
Á, nem, teljesen elégségesnek érzem a 60-75%-os étcsokikat. A számomra eddig legkedvesebb csokik (Dolfin, De Bondt, Lindt Excellence, néhány magyar kézműves cucc) mind ebbe a kategóriába tartoznak. Sőt, tejcsokis/nugátos – kizárólag sznob 🙂 – darabok is szóba jöhetnek (pl. Caffarel Gianduia)…
Dolfinnak a levendulása az tényleg jól sikerült volt:)